Ako si skontrolovať nastavenie emailov, aby neboli doručované do spamu

Pri emailovej komunikácií občas dochádza k tomu, že email, ktorý nám mal byť doručený, alebo sme posielali skončil v priečinku spam, prípadne bol spamfiltrami odmazaný.

Doručenie do spamu može mať viacero prícin. Rozhodol som sa napísať článok, v ktorom Vám priblížim, ako sa vlastne emaily ocitnú v spame a ako si odladiť emaily tak, aby boli doručované s najväčšou pravdepodobnostou.

IP adresa mailservera v spame

Najčastejšou príčinou nedoručenia emailu býva to, že server odosielateľa sa nachádza na niektorom blackliste.
Na blacklisty sa mailserver dostane po tom, čo sa z daného mailservera rozposiela spam a viacero užívateľov nareportujú spamový obsah.

Overiť si, či sa vaša IP adresa nachadza na blacklistoch môžete napríklad cez nasledovne stránaky:

http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

http://whatismyipaddress.com/blacklist-check

Ak už sa nachádza naša IP na blackliste, je potrebné ju delistovat, pripadne zmeniť ip z ktorej mailserver odosiela emaily.

Keď je server, z ktorého posielame emaily v poriadku a nie je na blacklistoch, treba sa pozrieť na nastavenia, ktoré zvýšia vierohodnosť našich emailov.

Zvýšenie vierohodnosti našich emailov

Jednotlivé parametre, ktoré by mali byť nastavené, si ukážeme na názornom príklade. Webová stránka: http://www.mail-tester.com/ nám ponúka nástroj, ktorý nám online vyhodnotí
nami posielaný email. Po otvorení stránky nám zobrazí unikátnu emailovu adresu, na ktorú treba poslať email. Po poslaní stačí kliknúť na „THEN CHECK YOUR SCORE“
Ak sa nám zobrazí score 10/10  tak sú naše posielané emaily v poriadku:

Mail tester score speedweb.sk

Mail tester score speedweb.sk

Ak máme score menej ako 10, je potrebné pozrieť sa na niektoré nastavenia.
Stránka nám pod hodnotením dáva aj stručný prehľad, ktoré parametre nemáme správne nastavené.

Mail tester

Mail tester

Po prijatí emailu systém na webe preverí, či nie je náš server v niektorom z najpoužívanejších blacklistoch, skontroluje nastavenia SPF, DKIM, DMARC a skontroluje obsah Spamassasinom.

SPF

Spf (Sender Policy Framework) je dns nastavenie, ktoré definuje rozsah IP adries, z ktorých posielame emaily.
Toto nastavenie je z velkej časti aj antispamove. Ak sa niekto rozhodne zneužiť váš email a rozpošle falošne emaily, taketo emaily sú u všetkých čo podporujú spf automaticky označené ako spam. (Dnes už maju implementované SPF skoro všetci)

Spf by malo byť v dns v TXT formate, napríklad:

„v=spf1 ip4:123.123.123.123 ip4:255.255.255.0/24 -all“

(toto je len ukažka formátu SPF, nenastavujte si ho u seba)

DKIM

DKIM (DomainKeys Identified Mail) predstavuje digitálne podpisanie emailu na základe privátneho klúču. Digitálny podpis je uložený v hlavičke každého emailu.
Podpis sa porovnáva s verejným klúčom, ktorý je nastavený ako TXT záznam v DNS. Takto podpísane emaily sú na strane prímateľa vierohodné a takto podpísane emaily by nemali skončit v spame.

DMARC

DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance.) je TXT záznam, ktorý určuje emailovú adresu, na ktorú sa posielajú reporty o nedoručených emailoch, prípadne podvodných emailoch.
Tuto špecifikáciu zaviedli veľký emailový provideri ako gmail a yahoo. DMARC určuje aj to, čo sa má stať s emailami, ktoré nespĺnajú zadefinované parametre ako SPF a DKIM.

SpamAssassin

SpamAssassin je program, ktorý vyhodnocuje obsah, či je to spam, alebo nie. Vyhodnocovanie sa deje na základe rôznych porovnavaní, online databáz, blacklistov, externých programov, Bayesovského filtru a správnosti nastavenia DNS záznamov. SpamAssassin si vytvára svoju vlastnú databázu a uči sa pri každom vyhodnotení emailu. Pri vyhodnocovaní emailu sa mail boduje a ak dosiahne bodové skore nad 5, tak je email označený ako spam.

Toľko v skratke k doručitelnosti emailov. Každé z uvedených nastavení by si zaslužilo samostatný članok, preto ak by boli nejake otázky ohladne nastavenia neváhajte sa pýtať.